Kasih Bertaut

fahdin

Pengenalan

Segala yang ada di bumi ini hanyalah sementara. Tidak ada yang kekal melainkan Dzat yang menciptakan seluruh alam ini. Lihatlah pepohon yang menghijau dan bebunga yang mekar berkembang. Semuanya akan berakhir dengan kemusnahan. Pepohon akan kekuningan, layu dan berguguran daunnya. Bunga yang mekar juga seperti itu. Lihatlah bumi dengan pasakkan gunung yang gagah dan lautan luas terbentang. Semua ini tidak menjamin kepada kekekalan. Akhirnya, semuanay pasti akan tunduk dengan kehadiran saat yang maha dahsyat itu, iaitu qiamat.

Firman Allah di dalam surah Ar-Rahman ayat 26 – 27


Semua yang ada di bumi itu akan binasa. Dan tetap kekal Dzat Tuhanmu yang mempunyai kebesaran dan kemuliaan.”[1]

Firman Allah di dalam surah Az-Zalzalah ayat 1 – 5


“Apabila bumi digoncangkan dengan goncangan (yang dahsyat), Dan bumi Telah mengeluarkan beban-beban berat (yang dikandung)nya, Dan manusia bertanya: "Mengapa bumi (menjadi begini)?", Pada hari itu bumi menceritakan beritanya, Karena Sesungguhnya Tuhanmu Telah memerintahkan (yang sedemikian itu) kepadanya.”[2]

Perhimpunan Manusia

Kiamat tidak dapat untuk dibayangkan dengan apapun jua. Ini adalah kerana manusia langsung tidak pernah melaluinya sebelum ini. Namun manusia wajib beriman dengan rukun iman yang ke lima ini. Banyak peristiwa yang akan berlaku menjelang hari Qiamat nanti. Peristiwa-peristiwa ini banyak diceritakan dan digambarkan di dalam Al-Quran dan hadith Nabi SAW.

Di dalam kitab Ihya Ulumiddin, juzuk yang ke empat terkandung perkara yang begitu jauh dari pandangan dan pengetahuan manusia yan disebut sebagai ‘Ribu’ al-Muhlikat’. Imam Ghazali ada menceritakan tentang manusia yang telah dibangkitkan semula dari kubur-kubur mereka selepas tiupan sangkakala yang ke dua. Kebangkitan ini melibatkan seluruh manusia yang mati sejak zaman Nabi Adam hinggalah manusia terakhir selepas alam buana ini meghadapi saat Qiamat. Dan seluruh entity manusia ini dipertemukan semula sekalian ruh dengan jasad yang baru.

Apabila manusia dibangkitkan dengan bilagan yang langsung tidak dapat digambarkan, sudah tentu memerlukan suatu hamparan bumi untuk dipijak dan dikumpulakan. Maka mereka ini Allah kumpulkan di sebuah hamparan yang bernama Padang Mahsyar. Namun tumbul persoalan adakah bumi Mahsyar itu sama dengan bumi yang ada pada hari ini?

Di dalam kitab Ihya Ulumiddin, Imam Al-Ghazali menghuraikan tentang suati hamparan atau dataran yang maha luas, saujana mata memandang. Keadaan buminya putih dan rata, tiada gunung-ganang atau pepohon yang dapat dijadikan tempat berteduh di sebalik bayangnya. Tiada juga lurah atau gua yang boleh dijadikan tempat untuk didiami.

Pada dataran putih itu, manusia yang baru dibangkitkan dihalau ke sana seperti binatang ternakan yang dihalau keluar dari kandangnya tambahan pula dalam keadaan tanpa Seurat benang pun di tubuh yang melindungi aurat masing-masing. Ada sesetengah kitab yang menyatakan manusia pada ketiaka itu juga dalam keadaan tidak bersunat.

Siti Saodah, Isteri Nabi SAW ketika mendengar peristiwa dahsyat tentang keadaan manusia yang dibangkitkan dan dikumpulkan di Mahsyar, lantas beliau bertanya kepada baginda. “ Ya Rasulullah, tidakkah manusia merasa malu apabila dihimpunkan di bumi Mahsyar dalam keadaan telanjang bulat tanpa pakaian?”

Jawab Rasulullah SAW, “Oleh kerana terlalu gawat menghadapi hari perhimpunan di Mahsyar, manusia terlupa dirinya yang tidak berpakaian kerana memikirkan bagaimana hendak menyelamatkan diri masing-masing.”

Allah SWT berfirman di dalam surah ‘Abasa ayat 37:


“ Setiap orang dari mereka pada hari itu mempunyai urusan yang cukup menyibukkannya.” [3]

Imam Al-Ghazali ketika mengulas mengenai suasana hari kebangkitan itu menyatakan betapa dahsyatnya apabila kita berdepan dengan hari yang seluruh aurat kita terdedah. Walaupun begitu, manusia tidak ambil peduli lagi kerana manusia pada ketika itu dibangkitkan dengan pelbagai cara.

Abu Hurairah berkata bahawa beliau telah mendengar pada suatu hari ketika Rasulullah berpidato di hadapan para sahabat dengan sabdanya yang bermaksud :

“ Manusia di akhirat kelak akan dikumpul dalam tiga bentuk. Sekumpulan manusia sebaik saja dibangkitkan di bumi Mahsyar sudah tersedia kenderaan untuk mereka, semntara sekumpulan lagi dibangkitkan dengan berjalan kaki, sementara satu kumpulan lagi berjalan dengan keadaan mukanya tetungging ke tanah.”

Kemudian, seorang daripada sahabat bertanya kepada Nabi SAW: “Bagaimanakah caranya manusia berjalan dengan menugging mukanya ke tanah?”

Maka Nabi SAW menjawab: “Allah SWT yang berkuasa mencipta hambaNya berjalan dengan kaki dan Allah jua yang berkuasa menciptakan hambaNya berjalan dengan muka ke tanah.”

Walaupun bumi Mahsyar mempunyi keluasan yang tidak terukur, namun tidak ada ruang kosong melainkan penuh sesak dengan manusia dan jin. Sesungguhnya makhluk Allah terdiri daripada manusia dan jin sejak Nabi Adam hingga kiamat dan jumlahnya tidak dapat dihitung apatah lagi semuanya dibangkitkan serentak.

Lautan Keringat

Dalam suasana kelam- kabut dan hiruk-piruk, tiba-tiba Allah menerbitkan matahari yang musnah semasa tiupan sangkakala pertama dan kali ini dengan kepanasan luar biasa yang berlipat kali ganda berbanding kepanasan matahari yang pernah dinikmati manusia di dunia sebelum itu. Dan Allah menurunkan matahari itu serendah-rendahnya di atas kepala dengan jarak lebihh kurang dua busar anak panah. [4]

Ketika itu tidak ada pohon untuk berlindung dari panas matahari tersebut kecuali bayangan ‘Arasy’. Meskipun begitu, tidak seua orang dapat bernaung di bawah bayangan Arasy tersebut. Hanya golongan tertentu sahaja yang layak bernaung di bawah bayangan Arasy tersebut.

Imam Ghazali menyatakan bahawa ada golongan yng dijemput oleh Allah untuk bernaung di bawah bayang Arasy Allah. Sebaliknya ada juga golonganyang terus terdedah dengan kepanasan mentari yang maha dahsyat dan berselirat dengan kepanasan hati yang mengutuk diri atas kelalaian semasa di dunia dahulu.

Dalam kepanasan yang maha dahsyat itu, manusia mula mengalirkan keringat atau peluh yang mengalir dari tubuh manusia sehingga bumi mahsyar pada hari itu dilanda banjir peluh yang berbau hanyir mengakibatkan bumi mahsyar menjadi lecah. Banjir peluh dan air mata menenggelami manusia mengikut kadar dosa dan kesalahan masing-masing. Ada yang banjir separas lutut, ada yang separa pinggang, ada yang separas hidung dan tidak kurang juga yang tenggelam dek lautan peluh tersebut.[5]

Bagi mereka yang telah mengalirkan keringat dan air mata di dunia demi ketaatan kepada Allah dan dalam perjuangan keranaNya, maka di bumi Mahsyar mereka tidak lagi mengalirkan keringat seolah-olah mereka sudah kekeringan keringat semasa hayat mereka di dunia.

Tempoh Masa Di Bumi Mahsyar

Dalam kekalutan itu, mnusia mula tertanya-tanya berapa lamakah mereka mesti berada di dataran Mahsyar tersebut, namu tidak seorang pun tahu. Perit getir di bumi Mahsyar membuatkan manusia terasa begitu lama mereka berada di situ. Namun merekatetap membisu kerana tiada tempat untuk mengadu. Mereka merasa sangat lapar tanpa sebutir pun makanan yang mengisi perut mereka dan begitu dahaga tanpa setitis airpun yang membasahi tekak mereka. Malah sama sekali mereka tidak merasakan walau sedikit hembusan angin untuk kelegaan mereka.

Ada yang berdiri terpacak tanpa bergerak. Ada juga yang berdiri dengan kepala dibawah. Mereka berkeadaan demikian selama 300 tahun dalam kiraan akhirat. Perkiraan masa ini tidak lagi diukur dengan peredaran matahari. Sesaat pun manusia sudah tidak sanggup menaggung panas mentari inikan pula 300 tahun.

Saiyidina Hasan r.a. menjelaskan bahawa satu hari di akhirat bersamaan dengan 50 000 tahun di dunia. Setahun mengandungi 365 hari didarabkan dengan 50 000 tahun dan didarabkan lagi dengan 300 tahun akhirat, ini bermakna manusia berdiri di bumi Mahsyar selama kira-kira lebih lima ribu juta tahun.[6] Keadaan manusia yang berhimpitan di bumi Mahsyar telah Nabi gambarkan seolah-olah anak panah yang disumbatkan ke dalam bakul.

Rayuan Penghuni Mahsyar

Di kala bersepitan itu, tiba-tiba Allah perintahkan seluruh penghuni Mahsyar supaya berpaling ke arah neraka. Inilah arahan pertama Allah selepas membiarkan manusia selama 300 tahun kiraan akhirat. Tidak dipedulikan unutk tempoh itu saja sudah merupakan satu azab kepada mereka inikan pulah diarahkan berpaling ke arah neraka yang apinya menjulang tinggi. Dengan arahan itu, tidak ada seorangpun yang dapat berpaling melainkan mereka yang mendapat rahmat Allah.

Sedang mereka dahaga, dating malaikat Zabaniah membawakan air untuk mereka. Pada mulanya mereka bergembira , tetapi malangnya air itu tersangat panas sehingga apabila mangkuk air itu didekatkan dengan mulut manusia, lantas daging mereka luruh berguguran dek kepanasan air yang tidak dapat digambarkan darjah kepanasannya.

Ketika itu kedengaran dikalangan mereka berkata: “Tidak adakah di kalangan kita yang boleh mengadu dengan Tuhan supaya disegerakan hukuman?”

Ada juga tedengar suara di kalangan ahli Mahsyar yang memberikan cadangan agar berjumpa dengan nabi. Ketika itu kebanyakan para nabi enggan menerima rayuan mereka sambil berkata: “Bahawa hari ini masing-masing membawa diri. Urusan aku terlalu banyak sehingga tidak sempat untuk aku memikirkan orang lain. Hari ini adalah hari bagi Tuhan memperlihatkan kemurkaanNya, belum pernah Tuhan marah sedahsyat hari ini.”

Akhirnya mereka berjupa dengan Nabi SAW dan meminta agar diri mereka diberi syafaat. Nabi SAW memberikan syafaatnya sebagaimana yang dijanjikannya tetapi hanya kepada orang-orang yang tertentu sahaja yang pernah mengikat janji dengan Allah dengan keimanan yang tinggi beserta amal soleh. Nabi didizinkan oleh Allah sebagaimana yang disebut di dalam Surah Thaahaa ayat 109:


“Pada hari itu tidak berguna syafa'at[*], kecuali (syafa'at) orang yang Allah Maha Pemurah Telah memberi izin kepadanya, dan dia Telah meridhai perkataannya.” [7]

[*] Syafa'at: usaha perantaraan dalam memberikan sesuatu manfaat bagi orang lain atau mengelakkan sesuatu mudharat bagi orang lain. syafa'at yang tidak diterima di sisi Allah adalah syafa'at bagi orang-orang kafir.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “ Kepada orang mukmin yang menanggung sengsara kerana beriman dengan Allah, maka dia akan diringankan seperti lebih ringannya dia melakukan solat fardhu semasa di dunia.

Perbicaraan Tanpa Juru Bahasa

Yang dimaksudkan perbicaraan tanpa juru bahasa bererti did ala mahkamah Allah kelak, Allah SWT sendiri yang akan menjadi hakim yang mengadili setiap perbicaraan. Perbicaraan ain amat teliti sehingga sekecil-kecil perkara sekalipun tidak akan terlepas dari dibicarakan. Terlalu cermat mahkamah Allah sehingga tidak ada keraguan atau kezaliman terhadap keputusan yang diterima oleh setiap manusia yang didakwa.

Sementara menuggu seorang demi seorang disebut di mahkamah Allah, sudah pasti begitu banyak masa yang diperlukan. Bayangkanlah betapa laa masanya seseorang individu menuggu giliran masing-masing setelah melalui tempoh masa 300 tahun akhirat sebelum itu.

Di saat manusia sedang bermandi peluh bahana dosa yang menimbun, dan berenang di lautan air mata penyesalan, tiba-tiba turunlah para malaikat dengan tubuh yang sebesar raksasa, masing-asing membawa buku amalan dengan pandangan mata yang menggerunkan memerhati setiap manusia, siapa yang ditentukan dibicarakan dahulu.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud : “Adapun malaikat yang dating di hari kiamat itu ukuran jarak antara dua kelopak matanya ialah perjalanan seratus tahun.”[8]

Apabila turun segala malaikat it dari segenap penjuru, maka tidak ada yang terkecuali walau seorang nabi melainkan semua tersungkur, mereka juga tidak terkecuali dari merasai kegerunan itu kerana sangat takut dan bimbang kalau diri mereka yang akan ditunjuk oleh malaikat tersebut.

Kemudian seluruh malaikat yang raksasa itu berdiri melingkungi lautan manusia di dataran Mahsyar itu. Ketika itu perasaan manusia semakin tertekan kerana terlalu cemas. Maka bermulalah saatnya bahawa Tuhan akan menyoal sekalian manusia yang talah diutuskan kepada mereka para rasul, sebagaimana firman Allah dalam surah al-A’raaf ayat 6-7:


Maka Sesungguhnya kami akan menanyai umat-umat yang Telah diutus rasul-rasul kepada mereka dan Sesungguhnya kami akan menanyai (pula) rasul-rasul (Kami). Maka Sesungguhnya akan kami kabarkan kepada mereka (apa-apa yang Telah mereka perbuat), sedang (kami) mengetahui (keadaan mereka), dan kami sekali-kali tidak jauh (dari mereka).” [9]

Manusia akan disoal sama ada telah sampai nabi yang diutus kepada mereka atau perkhabaran dan ajaran nabi kepada mereka, tidakkah para nabi yang diutuskan itu menyampaikan wahyu Allah yang mengandungi ajaran yang lengkap, serta perkhabaran tentang hari akhirat tempat segala amalan dihitung.

Dan para nabi disoal apakah mereka telah menyampaikan semua wahyu Allah kepada umat manusia. Justeru diulangi soalan itu dikemukakan, tidak seorang pun yang terlepas. Dan hasil perbicaraan inilah manusia akan ditentukan sama ada akan mendapat nikmat syurga ataupun mendapat siksaan neraka.



[1] Tafsir pimpinan Ar_rahman, Surah Ar-Rahman, ayat 26- 27

[2] Ibid., Surah Az-Zalzalah, ayat 1-5

[3] Ibid,. Surah ‘Abasa, ayat 37.

[4] Tuan Guru Nik Abdul Aiz Nik Mat, Air Mata Mahsyar, Dewan Muslimat sdn. bhd., 1998, h. 10.

[5] Ibid., Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat, h. 11.

[6] Ibid., Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat, h. 14.

[7] Tafsir Pimpinan Ar-Rahman, Surah Thaahaa, ayat 109.

[8] Op.cit.,Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat, h. 22.

[9] Tafsir Pimpinan Ar-Rahman, Surah Al-A’raaf, ayat 6-7

Labels: edit post
0 Responses

Post a Comment