Kasih Bertaut

fahdin













Assalamualaikum...
Bismillahirrahmaanirrahiim...

Sahabat. Warkah ini saya coret buat semua yang sedang berjuang. Mungkin saya bukanlah begitu dikenali semua. Namun dengan kehadiran coretan saya yang penuh kekurangan ini menjadi renungan dan titik permulaan dalam membakar semangat kalian meneruskan atau memulakan perjuangan yang hampir terhenti ataupun yang masih di permulaan.

Teruskan perjuangan kalian jika perjuangan itu atas landasan iman dan ketakwaan demi Tuhan sekalian alam. Tidak kira bagaimanapun corak perjuangan kalian, asalkan apa yang dilakukan itu sedikit sebanyak memberi impak yang berkesan kepada umat.

Sahabat. Perjuangan itu bukan mudah. Segalanya menagih kekuatan iman dan kadang-kadang mengundang air mata. Ada ketikanya kita melangkah gagah tersenyum megah dan ada ketikanya kita jatuh tersungkur rebah menyembah. Tetapi semua itu adalah satu kemanisan bagi yang sentiasa tabah.

Sahabat. Kita semua adalah da'ie. Bila kita sedar kita bergelar da'ie, kita juga perlu sedar bahawa jiwa kita tidak boleh selamanya menjadi remaja. Bak kata Al-Banna tanggungjawab itu melebihi masa yang ada dan tarbiah yang bersalutkan ilmu dan cabaranlah yang dapat mendewasakan kita. Maka penuhilah ilmu di dada selagi ada ruang untuk kita.

Sahabat. Jangan takut dengan musuh-musuhmu. hadapilah mereka walau dirumu bersendirian. Kita ada Allah pemilik segala kekuatan. Jika ada sejuta orang sekalipun yang mahu membinasakanmu, mereka takkan mampu jika tidak diizinkan Tuhan. Mereka juga milik Tuhan.

Sahabat. Jangan takut dengan kekalahan. Allah tidak menilai kalah atau menang dalam perjuangan. Biar kita kalah asalkan perjuangan kita masih di landasan. Jangan kita menang tetapi kemenangan itu atas penyelewengan dan penindasan.

Sahabat. Mungkin diri ini tidak sehebat kalian. Diri ini tidak sekuat dan setabah kalian. Diri ini penuh dengan kekurangan. Tetapi ruang ini adalah perjuanganku dan aku sentiasa di belakang kalian. Cuma satu yang inginku pesan....jangan takut dan jangan bersedih....Kerana kita ada Allah.

Teruskanlah perjuangan....



Labels: edit post
0 Responses

Post a Comment