Kasih Bertaut

fahdin
Sedang Acik melayari internet sambil melihat gambar-gambar setem dari serata tempat, ada dua keping setem yang betul-betul menarik perhatian Acik. Acik bukan saja tertarik dengan design setem tersebut bahkan apa yang lebih menarik ialah kisah di sebalik setem tersebut.
Justify Full
Secara ringkasnya, Israel didiami oleh sebuah masyarakat yang berbangsa Yahudi. Dari sudut sejarah, Yahudi merupakan sebuah masyarakat yang tidak mempunyai negara dan menumpang di negara lain terutamanya Palestin.


Setem Israel









Setem Palestin















Setelah sekian lama menghuni Palestin, akhirnya masyarakat Yahudi telah berjaya menguasai 2 per 3 dari tanah Palestin sebagai penempatan mereka. Dan mereka juga telah berjaya menubuhkan sebuah negara yang bernama Israel secara haram dengan sokongan AS sekitar pertengahan pertama abad ke20.

Bangsa Yahudi ini sangat kejam dan kekejaman mereka semakin jelas akhir-akhir ini apabila mereka melakukan serangan ke atas rakyat Palestin bermula 27 Di lalu sehingga ke hari ini. Dari sudut etika peperangan pula, mereka telah melanggar beberapa etika utama peperangan dunia. Di dalam etika peperangan (setahu acik), mana-mana pihak tidak boleh menyerang sekolah dan rumah ibadah. Namun sehingga hari ini, Yahudi telah menyerang beberapa buah masjid dan lebih dari 3 buah sekolah sehingga membunuh ratusan kanak-kanak dan orang awam.

Kesimpulannya, disebalik sekeping setem terpapar kisah tersendiri berdasarkan kaca mata seseorang yang melihatnya. Mungkin kisah yang acik kongsi ini lahir dari kacamata acik sebagai salah seorang peminat setem. Anda pula bagaimana?


(Jika ada sebarang kesalahan sila tegur)
Labels: edit post
0 Responses

Post a Comment