Kasih Bertaut

fahdin

Kuala Lumpur, 9 Jan - Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (GAMIS) berkumpul dan mengadakan demonstrasi aman di hadapan kedutaan Mesir tengahari tadi bagi mendesak kerajaan Mesir agar memberi kerjasama dalam membantu rakyat Palestin dan tidak menjadi dalang dalam konflik Israel-Palestin.

Kira-kira 3000 mahasiswa dengan berpakaian serba hitam membanjiri kedutaan negara yang menjadi sekutu kuat Israel tersebut bagi menyatakan ketidakpuashatian atas pendirian Perdana Menteri Mesir, Husni Mubarak yang bersifat kronisme kepada Israel dan pakatan Zionis Laknatullah.

Kumpulan mahasiswa itu juga melaungkan “Hancur Israel!, Hancur Yahudi!, Hancur Zionis!”, dan “Save Gaza” sambil membawa poster dan kain rentang dengan tulisan mengutuk kekejaman Israel ke atas Palestin, dan mengecam kerajaan Mesir.

Antara individu yang memberikan ucapan ialah Presiden NGO tersebut iaitu saudara Dzulkhairi Mohd Noor, jurucakap GAMIS berkenaan isu Israel -Palestin,saudara Azlan Zainal, wakil Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM), saudara Syazni Munir dan wakil Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM). Saudara Dzulkhairi selepas itu menghantar memorandum kepada pegawai kedutaan Mesir.

Demontrasi tersebut telah berjaya membabitkan semua Persatuan Mahasiswa Islam dan NGO Mahasiswa dari seluruh Malaysia, khususnya dari GAMIS peringkat negeri seperti Kelantan, Kedah, Pulau Pinang, Negeri Sembilan dan seluruh Malaysia. Turut sama menjayakan demontrasi ini adalah Solidariti Mahasiswa Malaysia, Pro Mahasiswa Nasional, PKPIM dan beberapa mahasiswa antarabangsa.

Antara gimik yang dilakukan ialah membakar bendera Israel dan menjunjung keranda bagi menyatakan simbolik bantahan kekejaman Israel ke atas Palestin.

Demonstrasi aman tersebut yang dikawal sepenuhnya oleh pihak polis berakhir pada pukul 4.00 petang dalam keadaan hujan.-mahasiswakini.
Labels: edit post
0 Responses

Post a Comment