Kasih Bertaut

fahdin
Beberapa hari lepas ade seorang teman menjenguk bilik hostelku. Aku ingatkan die nak melawat aku. Rupe-rupenye nak mintak kopi segera 3 in 1 ... Ceh, apa barang.

Sempat jugak die membelek seisi ruang bilik aku yang lebih cantik dari biliknya (konon) dengan ekor mata. Sesekali dia tersenyum dan ada jugak dia mencebik. Dalam hati sempat jugak aku mengomel "Macamlah bilik die bersih sangat" haha.

Tidak lama selepas itu dia menghampiri sebuah meja kecil yang terletak di hujung kepala katilku. Mungkin dia tertarik dengan sebuah akuarium kecil dan sebuah balang kaca yang ada di atas meja tersebut. Aku biarkan saja tindakannya dan dalam masa yang sama aku teringin benar nak melihat reaksinya.

"eeeee........ Faden kau gile ker?" Aku sekadar tersenyum walaupun suara temanku itu cukup untuk membingitkan telinga aku yang duduk hanya beberapa hasta dengannya.

"Kau bela labah-labah? eeee....gelilah."

Aku terus terenyum. Maklumlah, sudah lali dengan reaksi macam tu. Yang lebih teruk dari itu pun ada cuma malas aku nak ceritakan. Haha. Seingat aku, kalau ada lima puluh orang yang masuk bilik aku dan jenguk meja kecik aku, mungkin 45 orang diripada mereka akan memberi reaksi yang sama macam teman aku yang sorang nih. Dia adalah salah satu daripada 45 orang tersebut termasuk roomate aku yang penakut mengalahkan ape tah.

Maknanya ada 5 orang jer yang bagi respon baik dan menyokong minat ku terhadap haiwan exotik sebagai peliharaan manja. Pelik apanya? Kat Malaysia nih dah belambak orang yang mempunyai minat macam aku.

Aku mula membela labah-labah sejak tahun 2006. Ketika itu pada cuti semester dua tahun 1 di nilam puri. Tapi tak lama sebab aku terpaksa lepaskan labah-labah tu kat hutan sebab aku kene balik semula ke Kelantan. Takkan nak bawak naik bas kot. haha

So kebetulan mase balik kampung kat Kedah awal tahun ni, aku sekali lagi berpeluang untuk memelihara labah-labah ni. Takkan aku nak sia-siakan.

Labah-labah nih aku tak tahu nama saintifiknya, tapi orang kampung panggil labah-labah lutung. Antara spesis labah-labah berbisa di Malaysia. Bisanya tak membunuh manusia, tapi memang ler sakit kalau kene sengat. Bisanya hanya untuk membunuh haiwan kecil sebagai makanannya. Tapi tak bermakna boleh biarkan die sengat kite kan?

Saiznya kira-kira 3 inci. dengan tubuh dan abdomennya berbulu halus dan berwarna kekuningan. kakinya pulak berwarna hitam dan setiap ruas kakinya berwarna putih. Macam warna negeri perak pulak. . . Sangat gemuk dan kuat makan.


Koleksi terbaru

Yang terkini, aku membela seekor baby tarantula dari brazil yang aku beli dari seorang remaja cina melalui internet. Oklah, kat bawah adalah serba sedikit maklumat tentang baby tarantula yang sangat comel n manje tu. haha

Nama : Buyut (sebab sangat gemuk dan kuat makan)
Spesis : Giant white knee
Nama saintifik : Acanthoscurria geniculata
Asal : Brazil
Status : Spiderling @ baby (manje lak tu...suke panjat tangan aku)
Saiz : 1.5 cm mase start bela
Saiz dewasa : 8.5 inci (besar muke tuh!)
tumbesaran : cepat ( very hungry and greedy)
Jangka hayat : 15 -19 tahun
Jenis : Defensive, non agressive, bulu yang boleh ditanggalkan dan ada kesan kepada kulit manusia ( gatal-gatal dan merah )
Bisa : tak membunuh manusia, boleh demam bagi yang alah, kekuatan bisa bergantung kepada saiz (bisa die just utk bunuh mangsa sebagai makanan jer)
harga pasaran : Sedikit mahal ( sebab cantik n comel )
Makanan : spiderling makan cengkerik, mealworm, serangga kecil lain. Adult makan cngkerik, cicak ataupun anak tikus (pinky mice) dan serangga besar yang lain

Target aku, aku nak tambah koleksi dengan spesis cobalt blue. Comel giler! Erm kat bawah ni aku letakkan pic baby tarantula aku n rupe die bile die dah besar nanti... Eeee geli r! Tapi aku suke...

















Labels: edit post
2 Responses
  1. 5_rul Says:

    Biaq btoi ang nih faden?
    waaa....minat yg menarik.
    camne ang bleh terfikir hobi cam gi ni r? pe2 pon teruskan lah minatmu itu..he.Tp jgn sampai 'die' merayap kt org laen plak dh ler, bahaya.
    Bg aku mmg best ade hobi yg jarang org buat cam ang nih.
    Jaga 'die' baek2 ye.k :)


  2. fahdin Says:

    haha ... tu la. tak pa ada masa nanti aku tunjuk kat hang. jangan lari dah la. Comel sangat. hang mesti jeles


Post a Comment