Kasih Bertaut

fahdin
Agak lama aku tidak menulis dalam blog ini. Mungkin tugasan yang semakin bertambah menagih lebih banyak waktu untuk dikorbankan. Apapun, aku dapat rumuskan perjalanan hidup aku dalam seminggu dua ini agak baik, menggembirakan, penat, kesempitan dan pengalaman.
Justify Full
Apa yang pasti, aku menulis ini bukan untuk menceritakan perjalanan hidup aku untuk seminggu ini, tapi aku sekadar mahu berkongsi sedikit kata-kata yang aku dapat daripada seorang kenalan melalui pesanan ringkas (sms). Pada aku, kata-katanya cukup mudah, jelas dan itulah hakikat sebenar dalam kehidupan kita sehari-hari.

Berjalanlah dengan penuh harapan
walau hidup ini tak selalu bahagia...,
Sedekahlah satu senyuman
walau di hati tak mampu lagi bertahan...,
Belajarlah memaafkan
walau diri terluka dan dikecewakan...,
Berhentilah memberikan alasan
walau ingin menyatakan kebenaran...,
Hiduplah dalam iman
Walau hari dipenuhi godaan...,
Berpeganglah pada Allah
walau Dia tidak kelihatan...,
Bukti kasihnya,
kita wujud di dunia pinjaman.


Aku tahu, aku yakin dan aku percaya bahawa teman-teman yang membaca penulisanku ini faham dan lebih tahu apa yang ingin disampaikan. Maka aku tidak berhasrat unutk mengulas panjang tentang apa yang sama-sama kita telah tahu. Namun aku sekadar mahu bertanya. Cukup bermula kepada diri sendiri.

Mampukah aku tega bertahan kalau aku dihimpit dugaan?
Mampukah aku tersenyum kalau hati penuh dengan dendam?
Murahkah sebuah kemaafan kalau hati dilukakan?
Kuatkah aku untuk terus diam dalam mempertahankan pendirian?

Jika semua persoalan ini tidak mampu untuk aku mendapat jawapan yang memuaskan daripada diri sendiri, sekurang-kurangnya aku berharap aku mampu untuk hidup dalam iman dan berpegang pada Allah dengan harapan akan terbuka jalan untuk akulalui liku-liku kehidupan dan mendapat keredhaanNya.

Labels: edit post
0 Responses

Post a Comment