Kasih Bertaut

fahdin


Pendidikan akidah merupakan asas kepada pembinaan Islam pada diri seseorang. Ia merupakan inti kepada amalan Islam seseorang. Seseorang yang tidak memiliki akidah menyebabkan amalannya tidak mendapat pengiktirafan oleh Allah swt. Ayat-ayat yang terawal yang diturunkan oleh Allah swt kepada Nabi Muhammad saw di Makkah menjurus kepada pembinaan akidah.

Dengan asas pendidikan dan penghayatan akidah yang kuat dan jelas maka Nabi Muhammad saw telah berjaya melahirkan sahabat-sahabat yang mempunyai daya tahan yang kental dalam mempertahan dan mengembangkan Islam ke seluruh dunia. Bilal bin Rabah tidak berganjak imannya walaupun diseksa dan ditindih dengan batu besar di tengah padang pasir yang panas terik.

Demikian juga keluarga Amar bin Yasir tetap teguh iman mereka walau berhadapan dengan ancaman maut. Dari sini kita nampak dengan jelas bahawa pendidikan akidah amat penting dalam jiwa setiap insan muslim agar mereka dapat mempertahan iman dan agama Islam lebih-lebih lagi di zaman globalisasi yang penuh dengan cabaran dalam segenap penjuru terutamanya internet dan teknologi maklumat yang berkembang dengan begitu pesat sekali.

Matlamat dan Objektif Pendidikan Akidah

1) Mengakui keesaan Allah swt

Matlamat utama pendidikan akidah Islam ialah mendidik manusia supaya mengakui keesaan dan ketunggalan Allah swt sebagai tuhan yang wajib disembah. Tiada sekutu bagiNya. Ini dijelakan oleh Allah swt dalam firmanNya yang bermaksud :

“Katakanlah (wahai Muhammad) Dia ialah Allah Yang Maha Esa. Allah menjadi tumpuan sekelian makhluk untuk memohon sebarang hajat. Ia tiada beranak dan tidak diperanakkan. Dan tidak ada sesiapa yang setara denganNya?” (al-Ikhlas : 1-4)

Ayat di atas mendidik manusia supaya mengaku keesaan dan kekuasaan Allah swt. Ayat ini diturunkan di Makkah di awal perkembangan Islam. Oleh kerana akidah merupakan asas kepada kekuatan dan pembinaan Islam sebagai al-Din maka wahyu-wahyu yang terawal yang diturunkan kepada Nabi Muhammad saw menjurus kepada pendidikan Akidah bagi menanam keyakinan yang teguh dalam jiwa manusiatentang keesaan Allah swt.

2) Melahirkan manusia yang patuh dan tunduk kepada Allah swt

Pendidikan akidah juga penting untuk mendidik manusia supaya patuh dan tunduk kepada kebesaran dan keagongan Allah swt.

3) Membentuk keperibadian insan

Sebagaimana acuan dapat membentuk dan mencorakkan air kandungannya maka demikianlah akidah dapat membentuk dan mendidik orang yang mengambilnya menepati dengan hakikat dan tabiat kemanusiaan yang tulen dan asli seperti yang dikehendaki oleh penciptanya. Pendidikan akidah dapat membentuk sifat-sifat nalurinya, akal fikirannya, iradahnya dan perasaannya. Ringkasnya pendidikan akidah bermatlamat untuk membentuk nilai akhlak dan keperibadian seseorang insan yang akan mencorakkan suluk amali atau gerak laku amal perbuatan selaras dengan peranan dan tanggungjawab manusia sebagai khalifah Allah swt di muka bumi ini.

Menurut Mohd Sulaiman Yasin (1987), Akidah Islam ialah akidah yang bersumberkan ketuhanan (akidah Rabbaniyyah) yang tetap, syumul, menyeluruh dan fitrah. Tabiat akidah yang demikian ialah akidah yang kukuh dan teguh. Hanya akidah yang teguh sahaja dapat membentuk manusia yang teguh dan kukuh. Kekukuhan dan keteguhan akidah ialah kerana kekukuhan dan keteguhan ciri-ciri yang menjadi kandungan akidah itu, yang merangkumi segala hakikat iaitu hakikat ketuhanan, hakikat alma semesta dan hakikat kemanusiaan serta nilai-nilai kebenaran, kebaikan dan keindahan. Kekukuhan akidah inilah yang akhirnya menjadi sumber kekuatan Islam. Itulah hakikat kekuatan umat Islam, kekuatan jiwa dan rohani serta peribadinya yang menjadi asas kepada kekuatan jasmaninya.

Di dalam sejarah kegemilangan umat Islam yang silam kita mendapati bahawa umat Islam di masa itu telah dibentuk dan dididik oleh akidah yang akhirnya melahirkan kekuatan yang sungguh kental dan luar biasa. Kita lihat sahaja kepada Bilal, bahawa akidah telah memberikan kekuatan kepadanya. Abdul Rahman bin Auf dan Osman bin Affan sanggup membelanjakan hartanya kerana mempertahankan Islam sehingga tiada apa lagi yang dimiliki melainkan Allah swt dan Rasul. Ali bin Abi Talib sanggup mempertaruhkan nyawanya kerana Rasulullah saw dan banyak lagi contoh-contoh yang ditunjukkan oleh para sahabat Rasulullah saw hasil dari pendidikan akidah yang mantap.


fahdin



Tahun 1998,

Hari makin kelam. Bunyi riuh ayam di reban sudak mula reda. Barangkali masing-masing sudah mendapat tempat berteduh . Di luar mulai gelap. Di dalam rumah pula sudah terang menderang.

Aku melangkah lambat-lambat ke bilik air sambil dibototi adikku. Dalam bilik air aku sempat berkata sesuatu kepada adik ku dengan nada sedikit berbisik.

" Mal, amik wuduk lambat-lambat. Biar ayah solat dengan mak ngan abang dulu. Kite solat dalam bilik."

"Tapi nanti ayah marah."

"Solat dengan ayah lambat. Nanti citer kat tv habis."

"Ok jom."

Dari bilik air aku sempat mendengar emakku memanggil supaya cepat. Itu tandanya ayah sudah bersedia untuk solat. Adik aku seakan serba salah. Akulah orang yang berperanan meyakinkannya. Setelah terdengar suara ayah melaung takbir, baru aku dan adikku selesaikan wuduk kami.

Dengan langkah yang perlahan, aku dan adik aku menyelinap masuk ke dalam bilik dan menunaikan solat tidak seperti hari-hari yang lalu. Biasanya akan berimamkan ayah. Namun malam itu kami agak berani solat sendirian di dalam bilik.

Selepas solat kami berlari untuk menonton kartun kegemaran yang sering kami tertinggal permulaannya sebelum ini. Rasa puas meresap jauh ke dalam hati. Inilah kali pertama dapat menonton kartun dari permulaan.

Sedang asyik menonton tiba-tiba telingaku dan adikku dipiat ayah. Adeh!!! Sakit gile. Maghrib itu ayah membebel panjang. Hilang kegembiraan aku menonton kartun saat itu. Dari jauh aku melihat abangku menjuihkan bibirnya sambil berkata sesuatu sebelum ketawa. Walaupun suaranya tidak kedengaran, tapi aku faham maksud kata-katanya melalui gerak mulutnya (padan muka).

Leteran ayah masih panjang. Mak sudah di dapur. Mungkin dia tidak mahu masuk campur saat itu. Leteran ayah hanya berhenti apabila dia keluar untuk belajar kitab di rumah Us. Ismail. Yang aku ingat di akhir leteran ayah ialah " lain kali tulis apa yang ayah cakap ni. Biar kamu ingat sampai ayah tak de nanti."

Setelah ayah keluar baru mak memainkan peranannya. Emak lebih memujuk. Selebihnya dia mahu aku dan adikku mendengar apa yang ayah pesan.


Oktober 2009,

Sudah lebih sepuluh tahun berlalu. Aku masih ingat peristiwa seperti ini. Ada sesuatu yang aku lupa. Menulis apa yang ayah aku pesan. Ayah sudah pun tiada. Allah lebih sayangkan dia. Aku yakin dia akan mendapat tempat terbaik di sisinya. Dan hari ini aku baru menulis apa yang sepatutnya aku tulis lebih sepuluh tahun lalu.






Kepada Ayah,

Aku bersyukur dilahirkan sebagai darah dagingmu.

Terima kasih atas didikan mu yang amat bermakna itu.

Dan kerana didikanmu aku menjadi manusia seperti hari ini ....

Terima kasih Ayah


Terima kasih Allah kerana kerana memberi aku ayah sepertinya.
fahdin

Bila menyentuh teori-teori yang berkaitan dengan kepimpinan, kita sering melirik kepada teori herarki Maslow yang menekankan keperluan manusia dalam mencapai tingkat keperluan yang lebih tinggi. Teori Maslow adalah teori motivasi yang melihat bahawa manusia mempunyai tingkat keperluan dalam kehidupan dan tingkat keperluan ini perlu diisi dari bawah sebelum mencapai tingkat keperluan yang seterusnya.


Tingkat keperluan tersebut ialah kesempuarnaan fisiologi, kesempurnaan keselamatan, kesempurnaan sosial, kesempurnaan harga diri dan yang tertinggi ialah kesempurnaan kendiri. Ini bermakna menurut Maslow, manusia perlu memenuhi tingkat kesempurnaan fisiologi terlebih dahulu sebelum mencapai tingkat yang seterusnya.


Namun jika kita melihat kepada persoalan dasar merujuk kepada teori ini, adakah kesempurnaan harga diri ini perlu menuggu kesempurnaan fisiologi, keselamatan dan sosial terlebih dahulu? Sedangkan manusia dari kelompok mana sekalipun akan meletakkan harga diri sebagai unsur yang utama. Jangan hanya kerana demi memenuhi keperluan fisiologi, keselamatan dan sosial, manusia sanggup menggadaikan harga diri demi memenuhi keperluan yang kononnya secara bersturktur ini.


Jika kita berbalik kepada sejarah Islam. Bilal Bin Rabah tidak menghiraukan keselamatannya demi harga diri sebagai seorng muslim dan harga Islam itu sendiri. Begitu juga ketika Umat Islam di Mekah yang mengalami proses pemboikotan ekonomi selama 3 tahun. Dalam riwayat Ibnu Ishak menyatakan bahawa hanya daun-daun dan pucuk kayu sebagai makanan umat Islam sepanjang tempoh itu. Namun adakah mereka tergugat dengan pendirian mereka?


Sebagai manusia khususnya yang beragama Islam, sebenarnya terdapat satu lagi keperluan yang melekat dengan setiap tingkat keperluan lain iaitu keperluan kesempurnaan spiritual. Keperluan ini yang menjadikan proses manusia untuk memenuhi keperluan mereka adalah berlandaskan proses yang lebih baik dan bersistem.


Manusia akan memenuhi setiap tingkat keperluan mereka dengan bimbingan dan batasan kesempurnaan spiritual. Berbalik kepada perkaitan kepimpinan dan teori herarki Maslow ini. Seandainya perjalanan proses untuk mencapai kesempurnaan ini tidak diiringi dengan kesempurnaan spiritual maka sewajarnya kita akui berlakunya pelbagai masalah dalam kepimpinan dan kepemimpinan.


Bukti mudah: unsur rasuah dalam pimpinan, pimpinan korupsi , bermuka-muka dan banyak lagi salah laku dalam kepimpinan ini adalah satu reliti apabila manusia cuba memenuhi tingkat kesempurnaan tanpa diiringi kesempurnaan spiritual sebagai guru yang mengajar dan mendidik diri.


Dan kerana itu, setiap teori tidak pernah akan sempurna untuk tempoh berabad sekalipun dan kerana itulah teori-teori seperti ini akan perlu sentiasa diperbaharui. Walaubagaimanapun teori Maslow ini sangat berguna dalam melihat keperluan mustahak manusia untuk mencapat kesempurnaan. Keperluan ini amat bermanfaat dalam meniggikan motivasi kerja dan kepimpinan dalam kehidupan seharian manusia.






faden : Kawan-kawan sila tinggalkan pandangan anda untuk manfaat bersama. Artikel ini agak longgar isinya. Maka saya nantikan kritikan yang lebih nyata terhadap teori Maslow ini. Terima kasih.
fahdin
Skrip ini tiada pengarangnya
Babak ini tiada pengarahnya
Tangisan ini bukan kerana dipaksa
Darah ini bukan cecair pewarna
Mati ini bukan sekadar lena
Ini bukan lakonan
Ini bukan lakonan
Ini bukan lakonan










fahdin



Perjalanan ini sungguh memenatkan. Apa tidaknya,makin ke hujung semakin sukar. Sedangkan beban bertambah berat. Tanggungjawab semakin sarat. Tetapi apakah ada pilihan lain selain meneruskannya? Hidup selagi hidup. Jangan mati sebelum mati. Sering diri diperingatkan, kalau ada masalah di tengah jalan…. teruskan perjalanan. Apabila yakin tujuan dan matlamat tidak sesat,soal kembali ke pangkal jalan tidak timbul. Ini jalan paling benar, walaupun jalan yang paling sukar. Inilah jalan yang paling singkat, walaupun terasa amat berat.



Hidup tidak boleh dibelenggu jemu dan lesu. Hari-hari adalah lembaran baru yang perlu dilorek dan diukir dengan keindahan dan keceriaan. Hari-hari adalah peluang untuk mencipta yang lebih baik. Nafas dan aliran adalah modal untuk ibadah. Susah dan payah adalah baja yang membina kematangan jatuh bangun diri menuju Allah. Sabar dan syukur adalah minyak pada pelita hidup yang meliuk lentuk dipukul badai kehidupan.



Tidak gusar bersendirian. Tidak tersasar ketika kesunyian. Katakan pada diri, ketika sepi sendiri, di sisimu sentiasa ada PEMERHATI. Dalam sekolah kehidupan, sentiasa ada pelajaran yang mesti ditempuhi. Sesetengah ilmu tidak boleh diajar, tetapi hanya boleh dipelajari. Tidak ada guru tertentu, tetapi hakikatnya diri adalah pelajar sepenuh waktu. Jika datang topeng kepura-puraan, itulah guru yang mengajar kau erti berhati-hati. Jika mampir bejana kejujuran, kau teguklah ilmu keikhlasan.



Jangan berubah pendirian,walau beralih pendekatan. Jadilah wajah yang satu di hadapan yang SATU. Jadilah dirimu sendiri…. Insya-Allah kau akan sentiasa menjadi juara. Tetapi kau berlakon, kau bertukar menjadi klon yang kedua, ketiga dan seterusnya. Jangan bermuka-muka hanya untuk menempa nama. Jangan berdiri di bawah teduh bayang-bayang orang lain hanya untuk digelar berjasa.



Bertatih dengan kaki sendiri lebih mulia daripada bersayap emas milik orang lain. Jadilah raja dalam kerajaan diri yang menghirup udara kebebasan dengan kemerdekaan sejati. Mendongak tidak bongkak, mengalah tidak kalah. Tidak ada istilah kalah, Cuma kemenangan yang ditangguhkan. Lupakan keperitan masa lampau setelah diperah segala pengajaran dan iktibar. Kegagalan masa lalu adalah yuran kejayaan kini. Menyesal itu bebal, Kesal itu bekal.



Hidup seperti orang yang bersedia untuk mati. Insya-Allah, nanti kau akan terus hidup walaupun sesudah mati. Ingatkan diri selalu, bahawa hidup di dunia ini sangat penting kerana adanya Hari Akhirat. Sesungguhnya, hidup sebelum mati ini adalah bekal untuk hidup selepas mati. Katakan pada diri, hidup bukan sekali. Jadi, hiduplah selagi hidup…. Kerana hidup ini hakikatnya untuk HIDUP !






Renungan ini : Kiriman Ibtisam Nur melalui emailnya untuk perkongian bersama
fahdin

gambar hiasan


Islam menekankan kepimpinan tauhid dalam setiap organisasi yang dibentuk. Ianya merangkumi ajaran Islam menekankan ciri-ciri kekuatan fizikal dan spiritual secara bersepadu, akhlak yang mulia, kemahiran, ilmu pengetahuan dan komitmen yang tinggi untuk menjadi seorang pemimpin yang bijak berkomunikasi dan berwibawa dalam sesebuah organisasi.

Istilah kepimpinan spiritual merupakan konsep yang penulis temukan berdasarkan hasil penelitian tentang model kepemimpinan yang tepat untuk pembaharuan pendidikan Islam ( Tobroni, 2005 ).

Pimpinan spiritual adalah merupakan model kepemimpinan yang lebih mengutamakan nilai-nilai rohani ataupun spiritual untuk mempengaruhi, mengilhami, mencerahkan dan meggerakkan orang-orang di bawah pimpinannya.

Perkataan spirit dalam istilah kepimpinan spiritual adalah rohani ( Yang abadi ). Kita semua sudah maklum bahawa dalam kehidupan ini, yang abadi itu hanyalah Allah. Dan kerana itu, kepimpinan spiritual adalah model yanng meniru atau mencontoh kepinpinan merujuk kepada sifat-sifat ketuhanannya. Dalam perspektif Islam, dimensi spiritual sentiasa berkait secara langsung dengan realiti ketuhanan, Allah yang Esa (Tauhid). Hakikatnya spiritual itu bukanlah sesuatu yag asing bagi manusia. Ini adalah kerana ia merupakan inti kepada kemanusiaan itu sendiri.

Jika kita melihat kepada model-model kepemipinan yang lain. Rata-rata model ini menunjukkan tingkah laku yang bersifat perkara-perkara yang boleh dilihat dengan jelas. Sebagai contoh ialah ganjaran, hukuman dan sebagainya. Namun begitu, kepimpinan spiritual lebih mendasarkan kepada fenomena yang bersifat tidak nyata ataupun tidak dapat dilihat dengan mata. Ia sebenarnya adalah keimanan yang mendalam dalam hati nurani manusia.

Perilaku dan tingkah laku manusia sebenarnya adalah cerminan yang dizahirkan dari hati nuraninya. Terdapat satu hadith yang menjelaskan tentang manusia itu dinilai daripada hatinya (dalamannya). Maka secara kesimpulan mudah kita dapat menjelaskan bahawa apa yang terlahir dalam tingkah laku manusia itu adalah cerminan sebanar hatinya ( batin ).

Kepimpinan spiritual adalah merupakan kepimpian yang membawa dimensi atau sudut duniawi kepada dimensi spritual. Kepimpinan ini memahami bahawa Allah itu adalah pemimpin sejati yang mengilhami, mencerahkan, membersihkan hati dan menenangkan jiwa hamba-hambaNya. Proses ini Allah laksanakan dengan sangat bijaksana melalui pendekatan etis dan ketauladanan.

Jika merujuk kembali kepada sejarah Islam, kita dapat melihat bahawa kepimpinan spiritual ini barangkali dapat dirujuk kepada bentuk kepimpinan yang diterapkan oleh Rasulullah SAW. Dengan sifat integrasinya yang begitu luar biasa, sehinggakan Baginda mendapat gelaran Al-Amin (yang dipercayai ).

Seluruh umat manusia mengakui bahawa Baginda adalah contoh pimpinan yang mampu mengembangkan kepimpinanya dengan cara paling ideal dan paling berjaya dalam sejarah peradaban umat manusia. ( Michael H. Hart, 1994 )

Empat sifat utama Baginda iaitu Siddiq, Amanah, Tabligh dan Fathanah mampu mempengaruhi orang-orang yanng ada disekitarnya dengan cara menjadi ilham tanpa mendesak, menyedarkan tanpa menyakiti, membangunkan tanpa memaksa dan mengajak tanpa memerintah.

fahdin

Ini kisah benar. Kisah yang disampaikan oleh pensyarahku pagi tadi. Kisah pengalamannya. Pengalamannya ketika menjadi guru. Pengalamannya yang ingin dikongsi. Pengalaman yang bermakna. pengalaman yang tidak ingin diulangi oleh mereke yang mendengarnya. Guru dan bakal guru yang mendengarnya.


Ketika dia mengajar beberapa tahun dahulu, dia sering menghadapi seorang pelajar yang agak bermasalah. Pelajar ini tidak nakal, tidak pula mengganggu kawan. Jauh sekali merosakkan harta benda sekolah. Cuma masalah pelajar ini adalah sering lewat ke sekolah.


Sudah beberapa kali cikgu menasihatinya namu dia tetap lewat ke sekolah yang bermula pada pukul 1 tengah hari. Sesekali perasaan geram turut menyelubungi hati cikgu yang saban waktu bersabar dengan sikap pelajarnya ini. Nak kata suka melawan, pelajar ini hanya diam dan terus mendengar leteran gurunya hampir setiap hari. Namun seperti biasa dia akan tetap lewat ke sekolah.


Lama kelamaan kesabaran cikgu semakin berkurang dan terus hilang. Maka pelajar tersebut dirotan beberapa kali ( kalau sekarang, tentu cikgu sudah turun naik mahkamah). Hukuman ini dengan harapan supaya pelajar tersebut tidak mengulanginya lagi.


Namun keesokan harinya pelajar tersebut tetap lewat hadir ke sekolah. Akhirnya cikgu mengambil keputusan untuk menyiasat sendiri sebab musabab kelewatan pelajar tersebut untuk hadir ke sekolah.


Setelah sekian lama siasatan dijlankan, perasaan bersalah mula menguasai sanubari cikgu tersebut. Betapa sebelum ini dia merasakan bahawa dia adaalh guru yang baik dan bertanggungjawab dengan kelewatan pelajarnya ke sekolah. Namun hakikatnya percaturannya itu jauh tersasar daripada apa yang patut ada pada setiap orang guru .... cuba untuk mengerti.


Pelajar tersebut berasal dari keluarga yang miskin. Dia terpaksa menuggu abangnya yang bersekolah sesi pagi pulang barulah dia dapat hadir ke sekolah kerana baju sekolah yang dipakainya adalah perkongsian antaranya dan abangnya. Maka dia tidak mampu untuk mengatasi masalah kelewatannya ke sekolah.


Sejenak : Aku mula memikirkan sesuatu yang perlu ada pada seorang guru setelah mendengar kisah ini. Guru: cubalah untuk mengerti. Guru tidak seharusnya menghukum pelajar yang bersalah sebaliknya guru seharusnya mengenalpasti terlebih dahulu punca kesalahan pelajar tersebut. Jika aku berada di tempat pelajar tersebut sudah tentu aku akan berasa kecewa dengan tindakan guruku sebegitu. Maka sebagai bakal guru, aku perlu belajar dari pengalaman orang lain ini supaya tidak berlaku kepada murid-muridku yang berpunca dari kesilapanku.
fahdin
FIKIRLAH SENDIRI ...








fahdin



Saya dengar mungkin saya lupa, saya lihat mungkin saya faham, tapi jika saya buat tentu saya ingat. Siapapun tidak mahu menyangkal bahawa pengalaman itu tidak boleh dicipta tapi perlu dilalui. Dan kerana hakikat ini, guru perlu menyediakan satu landasan pengalaman untuk pelajar lalui. Pengalaman inilah yang akan menjadi antara pendidikan terbaik kepada pelajar.



Kaedah tunjuk cara ataupun demonstrasi adalah salah satu kaedah yang paling sesuai membawa pelajar kepada hidup berealiti. Kaedah Tunjuk cara ialah satu kaedah yang memerlukan penglibatan kedua-dua pihak iaitu guru dan pelajar melalui pengajaran yang disampaikan secara praktikal. Guru dan pelajar akan sama-sama terlibat dalam melakukan aktiviti sama ada pada waktu yang sama ataupun berbeza. ( Tengku Sarina & Yusmini 2006 )



Kaedah ini melihat kepada keupyaan pelajar untuk mengingat adalah lebih baik jika mereka membuat sesuatu sendiri berbanding dengan apa yang mereka dengar atau lihat. Kaedah serampang dua mata ini memberi peluang kepada untuk belajar bukan sahaja secara teori semata-mata, bahkan pelajar dapat melakukan apa yang dipelajari secara praktikal.



Terdapat empat ciri utama kaedah tunjuk cara atau demonstrasi (Abd. Ghafar 2003) :



1. Melihat kemahiran
Guru akan memeperlihatkan sesuatu kemahiran kepada pelajarnya. Ini bermakna guru akan memberi penerangan atau penjelaskan semasa aktiviti ditunjukkan. Dengan cara ini, pelajar akan lebih mudah memahami apa yang dipelajari kerana mereka tidah hanya mendengar sebaliknya mereka melalui iatau melihat sendiri apa yang berlaku seiring dengan apa yang mereka dengar.

2. Penglibatan pelajar
Guru boleh melibatkan pelajar dalam aktiviti praktikal sesuatu pelajaran. Pelajar yang mempunyai kemahiran yang baik boleh dijadikan contoh kepada pelajar yang lain. Disamping mendedahkan pelajar dengan realiti sebenar, bakat pelajar juga boleh dikesan dan diasah melalui aktiviti seperti ini.

3. Peluang untuk mendengar atau melihat
Guru perlulah memastikan setiap pelajarnya tidak tercicir daripada mendengar atau melihat tunjuk cara tersebut. Seandainya bilangan pelajar adalah ramai dalam satu-satu masa, guru boleh membahagikan pelajar mengikut kumpulan-kumpulan kecil.

4. Kaitan antara teori dan praktikal
Kaedah ini berkesan kerana pelajar dapat mengaitkan apa yang dipelajari secara teori dan praktikal. Tunjuk cara jugak boleh mengelakkan pelajat tersalah faham dengan apa yang dipelajari.

Langkah-kangkah yang perlu dilakukan oleh guru untuk melaksanakan kaedah tunjuk cara ini ialah pada peringkat awal, guru perlu menerangkan dan menunjukkan terlebih dahulu langkah, aktiviti atau peraturank kepada pelajar.

Kemudian pelajar perlu memusatkan sepenuh perhatian mereka terhada apa yang guru perkatakan dan tingkah laku yang ditunjukkan oleh guru. Pemusatan tumpuan ini adalah bertujuan supaya pelajar tidak tertinggal langkah dan penjelasan yang dibuat oleh guru bagi mengelakkan berlakunya kesilapan ketika giliran pelajar membuat aktiviti.

Selepas pemerhatian dilakukan, guru boleh memintah beberapa orang pelajar atau setiap pelajar untuk menunjukkan semula cara yang sudah dilakukan oleh guru sebentar tadi. Guru boleh menegur serta-merta jika terdapat sebarang kesalahan pelajar dalam melakukan aktiviti sekali gus menjadi tunjuk ajar kepada pelajar yang lain untuk tidak mengulangi kesalahan yang sama.

Bagi aktiviti yang membolehkan kepelbagaian, murid boleh melakukan semula aktiviti sama ada seperti yang ditunjukkan oleh guru ataupun memilih untuk membuat sendiri berdasarkan pengetahuan sedia ada pelajar asalkan selari dengan objektif dan topik pengajaran.

Hasil kajian yang bertajuk Preferan Pelajar Terhadap Teknik Pengajaran Guru yang dilakukan ke atas pelajar tingkatan 4 mendapati bahawa secara keseluruhan, sebanyak 81 peratusan daripada bilangan responden menyukai kaedah tunjuk cara ataupun demonstrasi dalam proses pengajaran dan pembelajaran.

Berdasarkan hasil kajian ini, jelaslah bahawa minat pelajar terhadap kaedah pengajaran yang dibawa oleh guru boleh meningkatkan kecenderungan pelajar untuk memahami apa yang dipelajari.

Secara kesimpulannya, kaedah tunjuk cara adalah salah satu kaedah pengajaran yang membawa pelajar kepada realiti sebenar untuk merasai dan melalui apa yang dipelajari. Dan apa yang dilalui ini akan menjadi pengalaman yang begitu mendidik pelajar supaya mampu diaplikasikan apa yang dipelajari ke dalam kehidupan seharian dan dalam lapangan masyarakat.


RUJUKAN
Abd. Ghafar Md. Din. (2003). Prinsip Dan Amalan Pengajaran. Kuala Lumpur : Utusan Publication & Distributors Sdn. Bhd..

Saedah Siraj & Ahmad Sabri Shuib. (2004). Preferen Pelajar Terhadap Teknik Pengajaran Guru. Jurnal Pendidikan: 93-109. Universiti Malaya Kuala Lumpur.

Tengku Sarina Aini Tengki Kasim & Yusmini Md. Yusoff. (2006). Kaedah Mengajar & Kemahiran Interpersonal Guru. Selangor : PTS Professsional Publishing Sdn. Bhd..
fahdin


Raheem, Kareemun, 'Adheem, 'Aleemun,
Haleem, Hakeemun, Mateen
(Merciful, Generous, Incomparably Great, All-KnowingForbearing, Wise, Firm)

Mannaan, Rahmaanun, Fattaah, Ghaffaarun
Tawwaab, Razzaaqun, Shaheed
(Bestower of blessings, Most Compassionate, Opener, ForgiverAccepter of Repentance, Provider, Witness)

Allahumma salli 'ala Muhammad, wa aali Muhammad
Ya Muslimeen sallou 'alayh
(O my Lord send salutations upon MuhammadAnd upon the Family of MuhammadO Muslims, send salutations upon him)

Allahumma salli 'ala Muhammad, wa sahbi Muhammad
Ya Mu'mineen sallou 'alayh
(O my Lord send salutations upon MuhammadAnd upon the Companions of MuhammadO believers, send salutations upon him)

Lateef, Khabeerun, Samee', Baseerun
Jaleel, Raqeebun, Mujeeb
(Gentle, All-Aware, All-Hearing, All-SeeingMajestic, Watchful, Responsive)

Ghafur, Shakourun, Wadud, Qayyumun
Ra'uf, Saburun, Majeed
(Forgiving, Appreciative, Loving, Self-Existing by Whom all subsistMost Kind, Patient, Most Glorious)

Allahumma salli 'ala Muhammad, wa aali Muhammad
Ya Muslimeen sallou 'alayh
(O my Lord send salutations upon MuhammadAnd upon the Family of MuhammadO Muslims, send salutations upon him)

Allahumma salli 'ala Muhammad, wa sahbi Muhammad
Ya Mu'mineen sallou 'alayh
(O my Lord send salutations upon MuhammadAnd upon the Companions of MuhammadO believers, send salutations upon him)

Allahu Akbar, Allahu Akbar,
La Ilaaha Illahu, Al Malikul Quddoos
(God is Greater, God is GreaterThere is no god but Him, the King, the Most Holy)

Allahu Akbar, Allahu Akbar,
Ya Rahmanu irham dha'fana
(O Most Compassionate! Have compassion on our weakness)

Allahu Akbar, Allahu Akbar,
Ya Ghaffaaru ighfir thunoubana
(O Forgiver! Forgive our sins)

Allahu Akbar, Allahu Akbar,
Ya Sattaaru ostour 'ouyoubana
(O Concealer! Conceal our defects)

Allahu Akbar, Allahu Akbar,
Ya Mu'izzu a'izza ummatana
(O Bestower of honour! Bestow honour on our Ummah)

Allahu Akbar, Allahu Akbar,
Ya Mujeebu ajib du├Żaa'ana
(O Responsive One! Answer our prayers)

Allahu Akbar, Allahu Akbar,
Ya Lateefu oltof binaa (x3)
(O Gentle One! Show gentleness to us)

Oltof binaa
(Show gentleness to us)


Bait-bait yang meresap jauh ke lubuk hati. Lagu ni memang best dan sangat memberik kesan kepada jiwa. Lama aku mencari akhirnya jumpa jugak ... So kepada sahabat yang nak dengar boleh tengak kat YOUTUBE ( link )
Labels: 0 comments | edit post