Kasih Bertaut

fahdin


Cubalah untuk menguasai satu hari anda dengan niat untuk memberi. Mulainya dengan sesuatu yang kecil yang tidaklah begitu besar di mata anda. Mulai dari wang baki kecil yang mungkin kamu longgokkan dalam laci yang mungkin tercicir di sana-sini, hanya untuk satu tujuan : DIBERIKAN.

Di saat anda bersiar-siar di tengah-tengar pekan yang disimbahi perit mentari, atau saat anda berada di dalam kereta yang berhawa dingin lalu sepasang tangan kecil mengetuk cermin pintu meminta-minta. Tidak perduli bagaimanapun pandangan anda tentang kemalasan, kemiskinan dan sebagainya. Tak perlu berfikir panjang, berikanlah satu dua keping kepada mereka.



Barangkali ada rasa enggan dan kesal. Mendapkan perasaan itu seiring dengan pemberian anda. Bukankah tak seorang pun ingin memburukkan dirinya dengan menjadi pengemis. Ingat bahawa, kali ini kita hanyalah “berlatih” untuk memberi. Hulurkan tangan dengan jumlah yang tidaklah begitu memberi makna bersar buat kita. Rasakan saja sesuatu yang mengalir dari telapak tangan anda. Sesuatu yang dipanggil KASIH SAYANG.

Memberi tanpa menyoal bagai menyingkirkan batuan besar penyekat arus sungai yang mengalir. Arus sungai adalah rasa kasih dalam diri. Sedangkan batu adalah kepentingan yang berpusat pada diri sendiri. Sesungguhnya bukanlah wang atau berlian yang kamu telah berikan. Tapi kasih sayang. Kemurahan itu tidak terletak pada tangan, melainkan di hati.

P/s : Keindahan hidup pada memberi


Labels: edit post
0 Responses

Post a Comment