Kasih Bertaut

fahdin


Bismillah ....

Bila kita memandang diri kita kecil, dunia ini akan kelihatan sempit, lantas tindakan kita turut jadi kecil.

Namun bila kita memandang diri kita besar, dunia ini seakan luas, kita pun melakukan perkara-perkara penting dan berharga.

Tindakan kita adalah cerminan bagaimana kita melihat dunia. Sedangkan dunia tidaklah seluas apa yang kita fikirkan tentang diri kita. Kerana itulah kita sering diajar untuk berfikiran positif terhadap diri, supaya kita mampu melihat dunia dengan lebih indah, serta bertindak selaras dengan kebaikan-kebaikan yang wujud dalam fikiran kita.

Dunia sebenarnya langsung tidak memerlukan apa-apa penilaian dari kita. Dunia hanya memantulkan apa yang ingin kita lihat, Dunia menggemakan apa yang ingin kita dengar. Saat kita berasa takut menghadapi dunia, hakikatnya kita takut untuk menghadapi diri sendiri.

Maka, tidak hanya persoalan apakah kita berprasangka baik atau tidak terhadap diri sendiri, bahkan lebih daripada itu, kita perlu jujur melihat diri kita seadanya. Dan dunia ….. akan menzahirkan realitinya yang selama ini tersembunyi di sebalik penilaian-penilaian kita.

P/s: Pada saat tertentu, kelebihan mungkin sekadar satu nilai tambah, sedangkan kelemahan ada ketikanya mampu menjadi senjata yang begitu hebat buat diri .

Labels: edit post
0 Responses

Post a Comment