Kasih Bertaut

fahdin

Semalam di pejabat, ketika saya nak balik, saya sempat melihat seorang ibu dengan wajah seperti sedang marah bersama anak wanitanya yg merupakan pelajar di sekolah tempat saya menjalani latihan mengajar . Ibu tersebut sedang berbincang sesuatu dengan seorang guru. Jelas sekali terpancar diwanjahnya riak tidak senang .

Selepas beberapa minit, ibu tersebut bangun bersama anaknya dan meluru ke pintu berhampiaran tempat saya berdiri untuk keluar . Ketika dimuka pintu saya sempat mendengar ibu itu berkata sesuatu dengan nada yang sedikit tinggi ..

" Islam ! Islam ! @#%#$&^** " .. bahasa yang tidak saya fahami kerana saya berbangsa melayu.

Selepas seketika saya duduk di tempat ibu tadi duduk dan bertanya sesuatu kepada guru yang berbincang dengan ibu tadi . Saya ingatkan mereka berbincang tentang masalah disiplin @ sebagainya.

Rupa-rupanya menurut cikgu tersebut , Ibu itu ingin membuat permohonan untuk menukarkan subjek Pendidikan Islam yang diambil anaknya itu kepada subjek Moral . Permohonan itu ditolak kerana nama dan agama anak tersebut menurut ‘ic’nya adalah Islam.

Ayahnya adalah seorang muslim manakala ibunya beragama hindu. Walaupun begitu, diceritakan bahawa cara hidup dan amalan seharian anak itu dirumah adalah lebih kepada Agama hindu. Jadi saya hairan, bagaimana seorang Ayah Muslin dengan Anak yang muslim boleh membiarkan anaknya hanya menjadi muslim pada nama …..

Dan menurut cikgu, ibunya juga pernah membuat permohonan untuk anak lelakinya sebelum ini yang juga ditolak atas sebab yang sama …

Maka saya bertanya pada diri sendiri …Apa ertinya Nama Islam dan Agama Islam ..kalau cara hidup tidak langsung menggambarkan cirri-ciri islam. Sedang berusaha untuk jauh dari Islam ….. Dan pada saya perkara seperti ini bukanlah sesuatu perkara pertama atau asing di Negara kita … Selebihnya saya sedih kalau masih wujud permasalahan Agama dalam institusi rumahtangga yang gagal dibendung sendiri oleh Pemimpin keluarga .

Kalau seorang ayah rela membiarkan anaknya beramal dengan agama lain, bagaimana pula agaknya amalan dirinya sendiri? …. Cukup lah saya menginsafi apa yang berlaku sebagai pengajaran kepada diri bahawa hidayah Allah itu adalah anugerah yang paling berharga dan tidak mampu dibayar dengan apa sekalipun hatta selruh dunia dan Isinya ..Semoga Allah memaskan diriku dengan keteguhan Iman KepadaNya dan menjadikanku serta seluruh generasiku sebagai hamba yang hanya sujud menyembahNya.

Labels: edit post
1 Response
  1. Zulgeologist Says:

    ish3x..terukkk...oh malaysiaku...


Post a Comment