Kasih Bertaut

fahdin


Bismillah...

Alhamdulillah hari ini aku sempat meniggalkan entri dalam blog ini. Maklumlah, kesibukan membuat persediaan menghadapi peperiksaan akhir semester menuntut aku untuk mencatu sedikit masa terluang. Hari ini aku sekadar ingin berkongsi sedikit pandangan aku setelah membuat pemerhatian secara tidak formal terhadap kerenah dan tabiat rakan-rakan ketika menghadapi musim peperiksaan. Ada beberapa golongan yang aku dapat kesan:


Pertama, golongan yang suka bangun malam untuk solat dan menyambung ulang kaji yang terhenti. Golongan ini ada yang sememangnya konsisten walaupun diluar musim peperiksaan (istiqamah). Tak kurang juga yang hanya bangun malam pada musim peperiksaan saja. Namun pada aku, sekurang-kurangnya golongan ini masih meletakkan harapan dan kepercayaan kepada Allah untuk membantu.

Kedua, Golongan yang biasa saja. Study dan solat pada waktu solat. Masih boleh lihat muka-muka golongan ini di surau. Mereka akan rehat pada waktunya, beriadah dan tidur. Seperti hari-hari sebelumnya. Golongan ini aku lihat sebagai golongan yang cool dan sempoi.

Ketiga, Golongan yang terlalu sibuk dengan buku dan nota sampai solat di bilik t
idak seperti sebelumnya ( solat di surau). Kadang-kadang solat mereka pun di akhir waktu, itupun solat dalam keadaan tergesa-gesa. Mungkin masih banyak yang belum dibaca. Pada aku golongan ini masih mengharapkan Allah tapi tidak begitu bergantung sepenuhnya.

Keempat, Golongan yang mengabdikan diri dengan nota-notanya. Lapa waktu solat, lupa tuhan, lupa makan, lupa tidur, tak terurus dan segala-galanya. Jangan sangka golongan inni tidak ada. Memang ada. Percayalah. Pada aku, golongan ini lebih percaya pada kemapuan diri. Dan aku rasa golongan ini yang paling kuat frust apabila tidak berjaya mencapai target dalam peperiksaan.

Kelima, Golongan ini hanya tahu tidur, makan, dan main game. Sati
ap hari mereka hanya berkisar dengan 3 aktiviti ini. Exam? Mereka tak ada jiwa dengan exam. Dapat soalan mereka jawab. Betul ke, salah ke, itu semua lainn cerita. Golongan ini pada aku memang dah menghidapi penyakit yang paling susah untuk diubati. Hantarlah dokktor pakar daripada mana pun. MALAS!

Namun sebagai manusia, kita tidak seharusnya lari dari rasa kebergantungan kepada Allah. Mintalah padaNya,nescaya Dia akan perkenankan. Jika setelah kita berusaha dan berdoa, tapi kita masih tidak berjaya, itu tak bermakna kita gagal ..... Tetapi kejayaan yang ditangguhkan. Percayalah. Allah tidak akan mensia-siakan usaha dan doa hambaNya.


Doakan kejayaan kami


P/S : Anda rasa anda termasuk dalam golongan yang mana?
Labels: edit post
0 Responses

Post a Comment